Te muči izbira digitalne agencije? Preveri naše nasvete!
Izbira digitalne agencije je lahko zahtevna. Verjamem, da se z naslovnim vprašanjem lahko poistoveti vsak, ki razmišlja o izbiri digitalne agencije.
Ali digitalno agencijo v prvi vrsti sploh potrebujem? Kako izberem agencijo, ki ne bo le izvajalec (določenih operativnih) storitev, ampak gonilo napredka in rasti mojega podjetja? Kaj lahko naredim, da bo moja odločitev prava?
V tem blog zapisu boš dobil odgovore na tovrstna vprašanja. Predstavljeni nasveti in priporočila pa ti bodo pomagala, da bo tvoj pristop k izboru digitalne agencije učinkovitejši in karseda uspešen.
Kdaj je izbira digitalne agencije sploh potrebna?
Naj v prvi vrsti odgovorim na vprašanje, kdaj digitalne agencije NE boš potreboval?
Podjetje digitalne agencije zagotovo ne bo potrebovalo, ko ima ekipa vsa potrebna znanja za izvedbo digitalnih marketinških aktivnosti, in ko izvedba aktivnosti zahteva rutinske naloge.
Naj razložim. V podjetjih se velikokrat pojavi želja po najemu digitalne agencije, ko zaznajo, da se na določenem digitalnem kanalu nahaja njihova ciljna skupina oz. je na digitalnem kanalu že prisotna njihova konkurenca (npr. na Facebooku).
Morda v tem primeru podjetje res nima vseh potrebnih znanj za izvedbo aktivnosti, vendar je nastop na Facebooku zelo operativno oz. rutinsko delo, ki bi ga s kančkom kreativnosti lahko optimizirali z obstoječim kadrom. Po drugi strani pa tovrstni zaposleni nimajo ustreznega znanja, zato lahko tukaj na pomoč priskoči digitalna agencija, ki bo podjetju pomagala postaviti strategijo nastopa na Facebooku in mu svetovala pri izvedbi aktivnosti.
Končen rezultat: Dolgoročno nižji strošek izvedbe ter z znanjem opolnomočena interna ekipa.
In v zgornji rešitvi se skriva tudi delni odgovor, kdaj je primerno izbrati digitalno agencijo. Izberi jo, ko:
- Imaš specifičen marketinški izziv; npr. izboljšanje pozicij na Googlu, izdelava nove spletne strani, oglaševanje preko digitalnih kanalov, izdelava promocijskega videa, postavitev digitalne marketinške strategije ipd.
- Iščeš celovito podporo s strani digitalne agencije, ki bo predstavljala vodilo razvoja marketinških aktivnosti, prenašala znanja na zaposlene in po potrebi izvajala določene digitalne marketinške aktivnosti.
Prednosti digitalne agencije so neprimerljivo večje izkušnje na področju izdelave digitalnih strategij, nastopa na posameznih digitalnih kanalih in pridobljene izkušnje iz različnih industrij.
Z izbiro digitalne agencije bo tvoje podjetje pridobilo tudi ekipo digitalnih strokovnjakov iz različnih področij – npr. digitalnega stratega, specialista za kreativo, družbena omrežja in copywriting, analitika, oglaševalca ter video producenta, ki se bodo med seboj dopolnjevali in poskrbeli za uspešen digitalni marketinški nastop tvojega podjetja.
Naj na tej točki izpostavim še, da izbira različnih marketinških agencij ni dobra ideja, saj bo v večini primerov prišlo do neusklajenega izvajanja marketinških aktivnosti. Vsaka agencija bo zagovarjala svoj pristop in druge agencije videla kot grožnjo, čeprav bi vse morale delovati v dobro skupnega interesa svojega naročnika. Zato priporočam, da imaš vedno eno vodilno agencijo, ki bo skrbela za strateški nastop na trgu in vodila ter usmerjala druge digitalne agencije (v kolikor jih imaš več).
Tudi v primeru, ko se odločiš za sodelovanje z enim ali več freelancerji. Čeprav te bo sodelovanje s freelancerjem, strokovnjakom z določenega področja, verjetno prišlo ceneje, pa freelancer ne more nadomestiti skupnega znanja specialistov digitalne agencije.
Kakorkoli, v primeru, da potrebuješ le eno rešitev, imaš majhen proračun in si mnenja, da imate v podjetju dovolj digitalnega marketinškega znanja, se vam za izvedbo storitve vsekakor splača najeti freelencerja. Kljub vsemu pa se v tovrstni situaciji zavedaj zgoraj izpostavljenih pomanjkljivosti, ki ti jih sodelovanje s freelancerjem lahko prinese.
Tako, sedaj veš, kdaj se odločiti za sodelovanje z digitalno agencijo in kdaj to ni potrebno.
Vsekakor pa boš pred začetkom izbora digitalne agencije potreboval narediti domačo nalogo in pripraviti odličen marketinški brief.
Odličen marketinški brief
Odličen marketinški brief predstavlja osnovo pri izboru digitalne agencije. Marketinški brief ti bo tako pomagal:
- Zediniti misli, kaj pravzaprav potrebuješ od bodoče digitalne agencije, in ti v nadaljnjem koraku pomagal zožiti izbor agencij.
- Osnovati izhodišča za pogovore s prvotno izbranimi agencijami (v okviru selekcijskega procesa).
- Posredovati konkretne in praktične odgovore agencijam, ki bodo lahko na podlagi marketinškega briefa pripravile predlog sodelovanja, digitalno marketinško strategijo in/ali načrt izvedbe aktivnosti.
Priprava odličnega marketinškega briefa ni enostavna, saj je kar 30 % marketinških briefov podjetij nepopolnih in nekonsistentnih. Na sledeči povezavi boš izvedel o 5 ključnih sestavinah za pripravo odličnega marketinškega briefa, ki ti bodo pomagala pripraviti tvoj marketinški brief – v kolikor potrebuješ tudi predlogo z vprašanji, me lahko brez problema kontaktiraš.
Ko imaš pripravljen marketinški brief, se iskanje in izbor digitalne agencije lahko začne.
Faza raziskovanja
Na začetku priporočam, da se vprašaš, kakšni načini iskanja so ti pravzaprav na voljo. Načine iskanja lahko razporedimo v 3 kategorije:
- priporočilo s strani prijateljev, marketinških kolegov in znancev,
- raziskovanje na spletu (preko Googla) in preko offline medijev ter
- udeležba marketinških dogodkov in članstvo v marketinških organizacijah (npr. Društvo za marketing Slovenije, SOZ).
Seveda ne smem pozabiti tudi na možnost, da nekatere digitalne agencije že poznaš. Tovrstne agencije vsekakor vključi v svoj selekcijski proces.
Vendar, če se osredotočim na zgoraj navedene načine, lahko ugotoviš, da si načini sledijo od hitreje izvedljivih do bolj zamudnih. V primeru priporočila boš informacijo pridobil zelo hitro, pri čemer bodo informacije podane iz prve roke v osnovi bolj kredibilne. Ni boljšega, ko lahko tvoj marketinški kolega s teboj deli praktične izkušnje o sodelovanju z digitalno agencijo (s čim je bil zadovoljen in s čim ne).
Raziskovanje na spletu ti bo vzelo več časa, vendar pa je tovrstno raziskovanje tudi zelo pomembno. Z iskanjem boš lahko izvedel, kakšne digitalne agencije obstajajo na trgu, in ocenil, ali ponujajo storitve, ki jih potrebuješ za svoje podjetje. Ker na spletu ali preko offline medijev tudi ne moreš izvedeti vsega, se v tej fazi ne sramuj dvigniti telefona, poklicati agencije in pridobiti nadaljnje informacije o njihovih referencah in načinih dela. Več o tem in o vprašanjih, ki jim jih lahko zastaviš, v nadaljevanju.
Najbolj zamuden način raziskovanja vsekakor predstavlja udeležba marketinških dogodkov in članstvo v marketinških organizacijah. Če za raziskovanje nimaš na voljo veliko časa ali v marketinške organizacije še nisi včlanjen, ti tovrstnega načina raziskovanja ne priporočam. Vsekakor pa je ta način v določenih primerih tudi zelo uporaben, saj ti omogoča bolj osebno spoznati digitalno agencijo in njene predstavnike. Navsezadnje posel delamo z ljudmi, s katerimi se moramo za uspešno sodelovanje ujeti na poslovni kot tudi osebni ravni.
Preko zgoraj navedenih načinov bi se moral tvoja izbira digitalne agencije zožiti na 3-5 možnosti. To so agencije, s katerimi boš nadaljeval pogovore. Vendar najzahtevnejši del šele prihaja. Spodaj bom opisal ključne točke ali dejavnike, za katere menim, da so ključni za izbor prave digitalne agencije in ti bodo pomagali pri procesu izbora.
Dejavniki izbire digitalne agencije
Na začetku bi rad izpostavil, da cena storitev agencije naj ne bo glavno vodilo. Podjetja se vse prevečkrat pri izbiri digitalne agencije omejijo s ceno, ki ob ostalih dejavnikih ne bi smela imeti primarnega vpliva. Vsekakor pa predstavlja dejavnik, ki bo vplival na tvoj končen izbor. Navsezadnje je vsako podjetje omejeno z določenimi denarnimi sredstvi ali proračunom.
Vendar kar hočem izpostaviti je, da naj cena predstavlja dejavnik odločitve šele v zadnji fazi, ko si vzel v obzir vse ostale dejavnike.
S tem v mislih spoznajva dejavnike za izbor digitalne agencije.
1. Primeri referenc iz industrije
Potencialno digitalno agencijo povprašaj o referencah, ki jih ima s področja industrije tvojega podjetja. Izkušnje, ki jih je nabrala tekom preteklih sodelovanj bodo prišle prav, v kolikor se boš odločil za sodelovanje z njimi. Ne pričakuj, da bo agencija do popolnosti poznala delovanje industrije, vseeno pa bodi pozoren, kako široko je njihovo razumevanje. S strani digitalne agencije, ki bo bolje poznala industrijo, imela pretekle izkušnje in dobre rezultate, si lahko obetaš plodnejše in uspešnejše sodelovanje.
2. Skrb za lastno promocijo in digitalni marketing
Agencijo vprašaj, katere digitalne marketinške storitve uporablja za lastno izpostavljenost na trgu. Agencija, ki skrbi za lasten marketing in ve, katere marketinške aktivnosti so prioritetne, deluje veliko bolj kredibilno kot agencija, ki lastnemu marketingu ne posveča nobene pozornosti. Preko tovrstnega dejavnika lahko hitro oceniš, ali agencija, ki si jo našel preko raziskovanja na spletu, ustreza začrtanim kriterijem izbora.
Hkrati lahko tako preveriš, kako izkušena je agencija v določenih storitvah, ki bodo morda prišle v poštev tudi v primeru tvojega podjetja.
3. Kako poteka sodelovanje
Zelo pomemben dejavnik, na katerega se pogosto pozabi ob selekcijskem procesu, je sodelovanje med naročnikom in agencijo. Agencijo vprašaj o procesu njihovega dela in načinu izvedbe storitev. Agencija, ki ima dobro vzpostavljene sisteme sodelovanja z naročniki, bo suverenejša pri izvedbi, pri čemer lahko pričakuješ, da bo sodelovanje potekalo bolj tekoče in z manj zapleti.
Obenem priporočam, da izbereš digitalno agencijo, ki ne bo le podaljšek ekipe podjetja in ki ne bo storitve izvajala na ne integriran način. Ravno nasprotno! Izberi digitalno agencijo, ki bo postala sestavni del tvoje ekipe in bo integrirana v celoten marketinški proces podjetja.
4. Digitalna orodja, spremljanje analitike in sledenje zastavljenim ciljem
Pri digitalni agenciji preveri, katera digitalna orodja uporablja za učinkovito izvedbo digitalnih marketinških aktivnosti. S pregledom orodij boš ugotovil tudi, na kako visoki ravni poteka izvedba storitev, in se prepričal, ali imajo vzpostavljene sisteme, ki bodo omogočili doseg zadanih ciljev.
V POINT OUT-u na primer uporabljamo sledeča orodja za izvedbo storitev in sodelovanje z naročniki:
- SEO optimizacija: SE Ranking, SEMrush.
- Analitika: Google Analytics, analitika družbenih omrežij in oglaševalskih platform.
- Upravljanje družbenih omrežij: Later.
- Izdelava aplikacij in spletnih strani: Balsamiq, Sketch, Zeplin, Squarespace.
- Oblikovanje in video produkcija: Sketch, Adobe Creative Cloud.
- Vodenje projektov: Asana, G Suite, Everhour, Evernote, LastPass (o orodjih za projektno vodenje se je v enem izmed naših zapisov razpisala tudi sodelavka Vika).
In še bi se kaj našlo. 😉
Prav tako mora imeti agencija vzpostavljene sisteme za sledenje rezultatom digitalnih aktivnosti ter pred začetkom oz. ob začetku sodelovanja začrtati ključne kazalnike uspeha in cilje sodelovanja.
Predlagam, da za svoj specifičen primer pri agenciji preveriš, katerim ključnim kazalnikom uspeha boste sledili (naj ti podajo vsaj okvirne predloge, ključne kazalnike uspeha izražene s številkami pa boste določili ob začetku sodelovanja).
5. Razumevanje vašega posla
Zelo pomembno je, da začutiš, da ima digitalna agencija visoko razumevanje delovanja tvojega podjetja in poslovanja. Sem spadajo stvari kot so industrija, ciljne publike, kupčev odločevalski proces, distribucijske poti, konkurenca in vse dosedanje ter trenutne marketinške aktivnosti.
Agenciji boš zelo pomagal z odlično pripravljenim marketinškim briefom, kjer boš predstavil navedene elemente. Pri tem dejavniku bodi pozoren predvsem na zvedavost in postavljanje vprašanj s strani agencije. Agencija mora razumeti izzive, s katerimi se podjetje spopada, in v naslednjem koraku prilagoditi rešitev glede na potrebe in marketinški pristop, ki bo najbolje učinkoval na trgu.
Izogibaj se digitalnih agencij, ki bodo “prodajale” storitve, v katerih so najboljše in ne bodo ponudile celostnega pristopa ali vpogleda v digitalni marketing (razen v primeru, ko že vnaprej veš, da potrebuješ specifično rešitev, npr. povečanje organskega obiska spletne strani).
6. Drugačen način razmišljanja
Na trgu poiščite digitalno agencijo, ki bo v vas znala prebuditi drugačen način razmišljanja. Čeprav tvoje podjetje v osnovi odlično pozna svojo industrijo, kupce in produkte, bo svež zunanji pogled (angl. out of the box) pozitivno vplival na razvoj in rast podjetja.
Prava digitalna agencija bo na eni strani razumela vaš posel in na drugi strani znala odpreti oči ekipi podjetja. S pravimi vprašanji in vodenjem bo agencija podjetje spodbudila k drugačnemu načinu razmišljanja in izvajanju digitalnih marketinških aktivnosti.
7. Agencija naj izboljšuje vaš digitalni marketinški pristop
Kot sem nakazal tekom blog zapisa, priporočam, da izbereš digitalno agencijo, ki ne bo le izvajala operativnih storitev, vendar bo izboljševala digitalni marketinški pristop podjetja.
Menim, da enega ključnih elementov sodelovanja, poleg izvajanja digitalnih storitev, predstavlja prenos znanja s strani agencije na zaposlene v podjetju. To pomeni, da boš s tem krepil interno znanje zaposlenih in podjetja kot celote, kar se bo obrestovalo na dolgi rok pri rasti podjetja in razvoju digitalnih marketinških aktivnosti.
Najmanj, kar si želiš, je, da bo agencija za podjetje izvajala izključno storitve, za katere ste jih najeli in se strinjala z vsem kar zahtevate. Prava agencija vas bo tekom procesa veliko stvari tudi naučila in vas vodila.
8. Izberi digitalno agencijo, ki bo rasla skupaj s podjetjem
Izberi digitalno agencijo glede na obseg vašega poslovanja, ciljev in rezultatov, ki jih želite doseči.
V kolikor ste majhno ali srednje veliko podjetje, bodo velike in najbolj znane digitalne agencije za vas verjetno prevelike, saj ste za njih le “mala riba”. Vašemu podjetju se ne bodo posvetile dovolj in posledično bodo slabši tudi rezultati. Obenem bodo v okviru danega proračuna pokrile manjši spekter storitev, saj imajo v osnovi višje cene od povprečja na trgu.
Po drugi strani pa majhne in butične agencije ne bodo imele dovolj velike ekipe, ki bo zadovoljila vaše potrebe ali pa bo ta ekipa še premalo izkušena.
Torej, izberi digitalno agencijo, ki bo z vami dihala kot eno in rasla skupaj s podjetjem.
9. Osebna raven
Nenazadnje, posla ne delamo samo s podjetjem, vendar z osebami. Menim, da je eden najpomembnejših dejavnikov, da se v poslu med seboj ujamemo tudi na osebni ravni. Zato v osebah ne išči le strokovnjakov za digitalni marketing, ampak išči osebe, katerih vrednote so podobne tvojim in vrednotam tvojega podjetja.
Nihče namreč ne želi, da se projekt ustavi zaradi medsebojnega nerazumevanja članov ekipe oz. ker osebi stojita na nasprotnih bregovih.
Za tovrsten dejavnik lahko narediš zelo preprost test. Vprašaj se, ali bi na koncu dneva z osebo / osebami želel iti na kozarec piva ali vina. Če je odgovor ne, veš koliko je ura.
Izbira digitalne agencije bo sedaj lažja, kajne?
Tako, to je 9 dejavnikov, za katere upam, da jih boš vzel v obzir ob tvojem naslednjem izboru digitalne agencije.
Poleg cene med 9 dejavnikov za izbor digitalne agencije nisem uvrstil osvojenih marketinških nagrad in javne prepoznavnosti agencije. Zakaj? Ker menim, da podjetja tovrstnim nagradam ponavadi namenijo preveliko težo in hkrati ne vzamejo v obzir ostalih dejavnikov, ki so glede na situacijo lahko še pomembnejši. Zato predlagam, da nanje gledaš z določenim zadržkom oz. naj ne predstavljajo glavni kriterij tvoje selekcije.
S tem sva prišla do konca. Upam, da sem ti z zapisom odgovoril na marsikatero vprašanje, ki se pojavlja v tvoji glavi ob izboru prave digitalne agencije. Za morebitna dodatna vprašanja, sem ti seveda vedno na voljo.
Ti je bil zapis všeč in poznaš koga, ki bi tovrstne nasvete lahko uporabil v praksi? Pošlji mu link, ali še bolje, članek deli preko družbenih omrežij. 😉